Sunday, December 30, 2018

31 Disember 2018 ~ Teh 'O'

Assalamualaikum....

Hari ini saja lah nak share juga sebelum 2018 melabuhkan tirainya. Kebelakangan ini saya sedang latih kak sara buat kerja-kerja rumah. Biar lewat..dari tak belajar apa kan.hehe.

Tahun depan kakak dah menginjak ke umur 10 tahun. Dah pandai basuh pinggan, buat air sendiri, tolong mama potong sayur dan kupas bawang putih..kenapa bawang putih?sebab katanya bawang merah pedih mata..haha.

Hari ini kakak buat air teh o. Dia hidang atas meja..1 jug air teh dengan 2 cawan pink dan 1 mug. Mama tanya kakak kenapa ada 1 mug..? Kakak kata kalau mama nak minum..
Terus mama kata ok juga kakak..tapi sikit je sebab mama baru minum coffee. Kakak pun tuangkan sikit..alhamdulillah...

Sebenarnya saya bukan penggemar teh o. Tapi demi menyantuni kakak yang berbesar hati nak bagi mama rasa air tangannya..mama minum.jangan risau..selagi ada hayat mama ni..apa jua perkara baik yang kakak usahakan, akan mama cuba hargai sebaik mungkin. 

Moga 2019 yang mendatang..kakak lebih berdikari dan dikurniakan Allah sebaik-baik kesihatan dan diterangkan hati.moga segala yang terbaik untuk kakak dan adik di sepanjang kehidupanmu anak.


 Love, Akuida

31 Disember 2018

Assalamualaikum....

Hari ni bertarikh 31 Disember 2018. Genap 100 hari pemergian mak. Berusaha menaip di sini agar hari-hari penting ini diingati. 

Sebelum ini banyak yang bertanya kat saya. Berapa hari dah mak kau pergi? Saya jawab..entahlah.saya tak kira hari. Sebab bagi saya, kenapa saya nak kira berapa hari mak dah tinggalkan kami? Sebab saya banyak luang masa berfikir apa yang saya nak buat untuk mak agar bekalannya di sana tak putus..

Cuma lewat beberapa minggu ni..saya bercuti panjang beberapa hari ekstra dari biasa. Dapatla selit juga kiraan berapa hari mak pergi. Bila 100 hari mak..

Moga mak tenang di sana..moga mak ditempatkan di kalangan orang-orang beriman. Rindu sebenarnya nak berborak. Kadangkala saya terpaksa sibukkan diri untuk elak fikir macam-macam pasal mak. Tapi tetap juga terfikir..teringat terutama bila sendirian.

Minggu lepas saya dah selesai bantu ayah untuk semua urusan kenduri arwah mak dan pasang nisan. Alhamdulillah..cuma ada beberapa perkara yang telah saya rancang nak buat untuk mak.moga Allah izinkan dan diberi ruang waktu untuk saya realisasikan.insyallah.


 Love, Akuida

Thursday, December 27, 2018

Menghampiri penghujung 2018

Assalamualaikum....

Semakin menghampiri penghujung 2018 yang sangat memberi kesan pada diri ini.

Macam-macam perkara jadi terutama pemergian mak yang sangat tak diduga. Hati ini masih menangis bila terkenang..Al-Fatihah buat mak. Masa menaip ini pun, air mata masih bergenang.

Entahlah..saya ini mungkin berhati keras. susah nak menangis. Sukar nak tunjukkan ekspresi sayang. mungkin karakter anak pertama. Tegas tapi saya ambil berat.

Mak pun tahu saya macam mana. Dah terbiasa dari umur 13 tahun di asrama. Apa-apa nak cerita, saya akan telefon mak. Apa-apa nak doa..saya akan minta dari mak. Bila dah bersuami dan ada anak-anak..saya akan minta doa dari suami, mak dan anak-anak. Sebab bagi saya hidup ini diharungi dengan doa-doa baik dari orang sekeliling kita. Jadi, janganlah malu minta doa yang baik dari siapa-siapa pun.

Saya amat berharap agar 2019 ini, segalanya lebih baik. Kerjaya juga lebih lapang berbanding tahun 2018 ini yang sangat tertekan dengan bebanan tugas yang melebihi dari tanggungan saya. Tapi dah jenis orang yang berpegang konsep harung jela..jadi saya pun harung. Dan impaknya atas diri sendiri..haha.

Moga tahun 2019, saya punya lebih banyak tenaga dan masa nak fokus untuk anak-anak dan keluarga juga. Insyallah..Dan juga semoga apa jua perancangan baik saya dapat saya jayakan tahun 2019 akan datang.

Sebelum mak pergi, saya ada tanya mak..mak nak pergi umrah ke? Mak kata, kaki aku sakit..macamana aku nak pergi sana. Saya diam..Tapi saya jawab balik. Orang ada dah sediakan duit. Kalau mak nak pergi, insyallah orang sediakan semuanya. Tapi itulah, bukan rezeki mak nampaknya. Duit yang dikumpul tu, saya berniat untuk infaq dan wakafkan untuk mak. Insyallah..moga Allah permudahkan dan berikan mak tempat yang tebaik di kalangan orang-orang beriman.

Tahun 2018 ini, banyak juga perkara yang saya sedar. Tidak guna duit yang melimpah ruah..jika tak dibelanjakan di jalan yang diredhaiNya. Tak guna asyik bercuti sakan..berbelanja sakan.. tapi masih ada orang sekeliling kita yang susah. Kadangkala sukar nak bentuk hati dari fikir macam-macam perkara yang negatif..susah nak husnuzon.. tapi insyallah saya akan cuba.





 Love, Akuida

Sunday, December 2, 2018

Al-Fatihah Buat Mak

Assalamualaikum....

Kehilangan yang masih terasa.

Sudah tiada orang nak bergosip.

Sudah tiada doa yang disebut terus ke telinga kita..Moga murah lagi rezeki kau da..

Sudah tiada orang yang rajin menelefon saya dan orang yang nak saya telefon.

Sudah tiada orang yang telefon dan ucap selamat hari jadi pada saya.

Sudah tiada orang yang rajin mengirim apa-apa bila sesekali saya travel.

Ya...rindu yang sukar nak diucapkan.

Masih ada air mata yang bergenang bila teringat.

Masih ada air mata yang bertakung di tubir mata bila rasa kehilangan.

Allahuakbar..Moga Kau tempatkan ibuku di kalangan para solehah.

Dahulu, acap kali kehidupannya dirundung duka..dirundung susah..Namun, beberapa tahun kebelakangan ini, syukur diberi kesempatan kepada mak untuk mengecapi kesenangan. 

Mak..banyak rasanya nak dibualkan seperti selalu kita buat.

Al-Fatihah buat mak.

Love, 
Akuida

Thursday, November 1, 2018

Pantai Pimping, Sabah

Assalamualaikum....


Rutin setahun sekali kami sekeluarga..balik kampung suami di sabah. Masa selainnya bapa mertua akan datang ke KL sebab semua anak2 di KL Selangor.

Gambar diambil di Pantai Pimping..di daerah Membakut. Pantai yang bukan dipenuhi pengunjung. Masih terpelihara cantiknya...Subhanallah.



Love, Akuida

31 Disember 2018 ~ Teh 'O'

Assalamualaikum.... Hari ini saja lah nak share juga sebelum 2018 melabuhkan tirainya. Kebelakangan ini saya sedang latih kak sara buat...