Sunday, December 27, 2015

24&25 Disember ~ Sebentar di Kidzania dan Tasik Titiwangsa

Assalamualaikum....

Rasa Tak puas cuti empat hari kali ini. Pertama kali rasanya cuti yang agak panjang tapi kami sekeluarga ada je di sekitar KL ni. Semuanya sebab suami kerja di hari Sabtu..haha. kesian. Tapi nak buat macam mana kan, perlu jimat cuti yang dah berbaki negatif tu untuk si kakak masuk darjah 1 dan orientasi sekolah agama 30 Disember nanti.Saya pula si isteri manja yang buat masa ni masih belum diberi kekuatan memandu bersendirian balik ke Melaka dengan anak-anak. Sebelum ni jika memandu sendiri balik ke Melaka dari Penang sebab ada kursus atau cuti panjang, biasanya akan minta adik datang ke Penang untuk teman saya memandu dan bantu handle anak sepanjang perjalanan..hahaha..Maaf la ya. memang begitu perangai saya.

Jadinya 24hb kami ke Kidzania menggunakan kupon percuma Airasia yang diberi kawan sepejabat suami. Cukup untuk kami berempat. Tapi yang dapat main hanya si kakak sebabnya sesuai untuk umurnya. Mama, papa dan adik tengok jela. Si adik lagi lah, ketakutan sepanjang dalam kidzania sebab kereta bomba tu asyik ada kes je dan kejap-kejap bebunyi. tak keruan si kecik. Sekejap juga dalam kidzania, pukul 2.45 petang kami keluar dah. Tak selesa saya dengan orang yang ramai. Dapatlah si kakak bekerja dan dapat upah 24kidzo..haha. Tiket free, jadi mama tak lah berkira sangat. Keluar pun sebab kakak kata dah penat (mama pun penat menunggu..haha) Kesian juga sebab orang ramai dan penat budak-budak menunggu giliran bekerjanya. Paling lawak, bila suami kata kalau senario cari kerja macam ni, nak bayar duit kereta pun tak mampu. Sebab banyak permintaan kerja dari pekerjaan yang ditawarkan..haha. betul juga kan?

Walau tidak lama dalam Kidzania tu, kakak gembira nampaknya. Sebenarnya ini kali kedua kakak ke kidzania. Kali pertama dengan rombongan sekolah..Alhamdulillah, syukur dapat baucar percuma dan dapat gembirakan anak-anak.

25hb pula, awal pagi yang taklah awal sangat (sebelum pukul 12 tengahari masih pagi lagi kan), saya ke dapur dan buat sarapan nasi lemak ringkas. hanya buat sambal bilis, timun dan telur rebus. Packing dan sarapan di Tasik Titiwangsa yang dekat dengan rumah tapi inilah pertama kali sepanjang 3 tahun menjadi penduduk KL, kami piknik di sini. Kesian juga..Kurang sejam proses memasak nasi lemak, tapi impaknya amat bermakna buat suami dan anak-anak. Nampak suami seronok bersarapan begini dan anak-anak seronok bermain di taman permainan yang ada di tasik. Syukur..Allah beri saya peluang untuk buat perkara kecil dan mudah tapi menggembirakan keluarga kecil saya. Ada juga perkara yang buat saya tersenyum lebar... pujian suami (sebenarnya, tak nampak macam pujian sangatlah) untuk sambal ikan bilis saya. 'Mama, sambal ni boleh buat berniaga lah. Sedap' Pujian la kan? hahaha...dan hati saya sangat berbunga kembang setaman. Alhamdulillah.

Sarapan nasi lemak homemade pukul 10 pagi di Tasik Titiwangsa





 Love, 
Akuida

No comments:

Post a Comment

Al-Fatihah Buat Mak

Assalamualaikum.... Kehilangan yang masih terasa. Sudah tiada orang nak bergosip. Sudah tiada doa yang disebut terus ke telinga...