Sunday, December 27, 2015

Perihal Terapi Si Amatur Di Dapur

Assalamualaikum....

Memasak dan baking adalah terapi bagi saya. Walaupun taklah hebat di dapur, ala-ala amatur yang bermula dari zero, tapi sememangnya memasak memberikan ketenangan untuk saya selain tidur dan terbaring menonton TV. Tapi lebih terapi jika masak je tanpa perlu basuh pinggan..haha. takpe kan nak berangan kot-kot ada pembantu suatu hari nanti. Buat masa ni, suami jela yang rajin membantu.Macam semalam, saya di dapur..Suami di ruang tamu tolong lipat kain sebakul besar..hihihi. Alhamdulillah..


Asam pedas
Orang Melaka, haruslah pandai masak asam pedas. eh, perlu ke? Bagi saya perlu sebab bile orang dengar kita orang melaka, mesti ada je suara yang buat permintaan asam pedas. Kadangkala permintaan kawan-kawan dan kadangkala dari bibir suami sendiri..haha. Ok, sebenarnya tak wajib pun belajar masak asam pedas. Macam saya, guru masakan saya adalah mak saya. Jadi, secara tak langsung saya akan tahu masak asam pedas sebabnya mak saya paling kurang seminggu sekali masak asam pedas. Walaupun mak tak ajar cara-caranya, tapi saya pasti akan tahu sebab saya pembantunya di dapur. Cuma bila saya berkahwin, nampaknya suami dan saya sendiri tak gemar asam pedas versi melaka yang mana ianya cair sedikit. Kami lebih gemar yang lebih masam dan kuahnya pekat seperti gambar di atas. Jadinya saya akan masak asam pedas versi saya sendiri di mana semua bahannya adalah seperti yang mak saya gunakan, cuma kurangkan sedikit airnya..erk, tiba-tiba terliur membayangkan..makan pula dengan ikan tenggiri jeruk. Aduh, di manakah dietku???hahaha.

Meatball ala IKEA
Meatball ala IKEA ini adalah percubaan yang pertama. Resipi pun saya cari di internet sahaja. saya follow semua bahan yang dinyatakan kecuali saya kurangkan lada hitam agar anak-anak pun dapat nikmati meatball ini. Syukurlah hasilnya positif..suami pun suka. Macam mana saya tahu? Sambil makan sebut lepas ni tak payah pergi IKEA dah (harap-harap itu pujian la kot..haha). Dan masa dinner saya buat ayam bakar madu, suami makan ayam bakar dengan lebihan sos meatball ni..Alhamdulillah. 

Memasak - Bersendirian/Berangan di dapur - Keluarga kecil jamu selera - Hati gembira (Terapi la kan?)

Hari ini juga hati saya tercuit dan sebak dalam senyuman bila penulis yang saya kagumi mention berkenaan emel saya padanya. 1 perenggan untuk appreciate apa yang saya telah emel kepadanya. Semoga suatu hari nanti saya diberi kekuatan untuk menjadi sepertinya. menggunakan sebaiknya bakat menulis yang ada di samping menggalas tugas dan tanggungjawab hakiki yang telah diamanahkan. Saya sering terkesan dengan tulisannya kerana beliau gemar menggamit memori lama. Sebabnya saya juga suka mengimbas kisah silam..kisah kesusahan keluarga suatu masa dulu. kerana bagi saya, kisah saya itu yang membawa saya ke tahap saya berada hari ini. Di mana dari kecil impian saya adalah tak nak mak ayah dan keluarga hidup susah lagi. Alhamdulillah, walau tidak kaya, sekurang-kurangnya kami diberi peluang merasai kesenangan yang tidak terlalu sedikit. Syukur Allah..atas nikmat dan rezekiMu.


 Love, 
Akuida

No comments:

Post a Comment

Merasa CUKUP..syukur

Assalamualaikum.... Alhamdulillah dah masuk hari ke-15 Ramadhan. Semalam bising lah juga kat FB, wasap group.. pasal isu bonus raya kaki...