Saturday, May 14, 2016

Nukilan daripada MAMA PALING GARANG

Assalamualaikum....
 
Hari ini hati saya dijentik pilu. Teringatkan situasi di kedai buku lewat petang tadi. Seorang ibu berpurdah tapi lantang suaranya memarahi si anak di hadapan semua orang di kedai buku. 'cepat! nak beli buku ke nak makan?'.ada lagi ayat-ayatnya yang menengking si anak.Terdiam anak tu. dalam suaranya yang perlahan, 'nak buku'..sayunya hati saya. Saya pun ibu juga. siap dapat tittle MAMA PALING GARANG kata kak sara. Tapi saya tak pernah sampai hati nak tengking anak-anak di hadapan semua orang yang tak dikenali. Apa salahnya berbisik dengan si anak jika nak marah sangat depan semua orang? Macam biasa buat je kan..hihi.
 
Anak ini ada maruahnya juga. Bagaimana kita tahu malu, mereka pun tahu malu juga. Sampai ke saat ini fikiran saya masih memikirkkan situasi tadi. Saya hanya mama yang serba kekurangan. Sering kalah dengan emosi dan tekanan perasaan dengan karenah anak-anak. Tapi saya benar-benar tidak sampai hati nak marah, tengking dan pukul anak di hadapan orang ramai..Moga hati ini terus mempunyai simpati dengan anak-anak. Moga situasi hari ini, sentiasa saya ingati dan tidak saya lakukan pada anak-anak saya.
 
Mungkin ibu tadi terlalu tertekan sehingga terkuat suara dengan anaknya. Tapi moga ibu itu sedar kesilapannya dan diselesaikan dengan cara yang baik dengan anaknya itu. Tidak salah jika kita sebagai ibu dan bapa mengakui kesilapan kita dengan anak-anak sekiranya ada. Tidak salah jika kita ucapkan 'sorry' atau 'maaf ya' dengan anak-anak jika kita silap. Tidak sesekali rendah martabat kita jika ucapkan maaf dengan anak-anak. Cerminan kebaikan yang kita tunjukkan, akan memberikan impak yang positif untuk anak-anak kita..percayalah.
 
Hanya luahan hati dari seorang mama yang dilabel MAMA PALING GARANG oleh anaknya sendiri. (tapi saya cakap pada kak sara..ye ke?kakak tak tengok mama orang lain lagi..ntah-ntah lagi garang)..hahaha. nak juga cakap dia mama paling best lah tu..haha.
 
Love, Akuida

No comments:

Post a Comment

Al-Fatihah Buat Mak

Assalamualaikum.... Kehilangan yang masih terasa. Sudah tiada orang nak bergosip. Sudah tiada doa yang disebut terus ke telinga...