Wednesday, July 13, 2016

Senja yang gelap..

Assalamualaikum....


Allahuakbar..lebatnya hujan.memancar sana sini..sabung menyabung kilat. Guruh berdentum-dentum. Ya Allah Ya Tuhanku..ampunkan dosa-dosa kami ini. Jauhkanlah kami dari kelalaian.. Takutnya menunggu hujan reda dalam kereta ni. Nak keluar kereta pun rasa takut yang amat.

Senja yang gelap..

 Love, Akuida

Sunday, July 10, 2016

The raya cookies by me..

Assalamualaikum....

Projek menyambut raya tahun ini...sampaikan shopping raya pun tak sempat. Sempatkan shopping untuk barang anak-anak je. Itu pun membeli sebelum raya.hihi. Projek apakah itu ya???? Projek ini....






Projek biskut raya...alhamdulillah sebahagiannya saya jual dan sebahagiannya untuk keluarga. Sedang memikirkan untuk pasarkan biskut semperit dan chocolate chip. Perlu fokus sebabnya saya merasakan tak mampu nak siapkan pelbagai biskut buat masa sekarang. Sedang berfikir..berfikir..berfikir. jika ada peluang, insyallah boleh jadi rezeki sampingan. Mak saya jeling je bila saya kata nak buat bisnes biskut ni. Mak kata tak cukup lagi ke income bulanan tu..haha. berniaga kan sunnah nabi, jika allah izinkan saya akan ke arah itu juga nanti walau sampingan sahaja. Bukan kerana duit sahaja..tapi kepuasan hati yang sering meronta nak mem'baking'




 Love, Akuida

Menyusuri fajar pagi..kembali ke kota

Assalamualaikum....

Pagi ini seperti perancangannya selepas subuh, 7.10 pagi (erk..pukul 7 tu sedang elok dikatakan lepas subuh kan..haha) kami memulakan perjalanan kembali ke ibu kota. Syukur trafik lancar, 2jam sahaja perjalanan dah tiba ke teratak kecil kami. Seriau dengan jem punya pasal, awal pagi dah gerak. Jenuh kalau harung jem melaka - KL..biasanya jika jem yang hardcore tu harus 4jam atas jalan.

Sampai je KL, maka bernoktahlah riang ria raya di kampung tahun ini. Seronoknya raya kali ni sebab boleh berlama-lama di kampung. Bangun pagi, sarapan sambil tengok sawah depan mata. I love my kampung..syukur nikmat allah beri as a kampung girl. Anak-anak pun seronok di kampung. Bangun pagi duduk di beranda belakang, mengadap sawah sambil menikmati pancaran matahari pagi dan main pop2.

Hari ini kembali ke realiti kehidupan di kota. Menikmati pemandangan highway di tepi rumah..hihi. menikmati kehidupan di kondo kecil kami.alhamdulillah..rezeki nikmat kehidupan yang allah aturkan. Payah nak dapat duduk seminggu di kampung atas kekangan masa. Tapi tahun ini allah bagi peluang..itu yang seronok sangat tu.

Syukur padaMu Ya Allah atas segala nikmat ini..

* Ditaip dari note 5 pada 5 hari raya :)



 Love, Akuida

Friday, July 8, 2016

Hari raya aidilfitri..kemurnian raya yang dicemari BOM

Assalamualaikum....

Hari ini sudah hari ke-4 hari raya aidilfitri. Saya masih di kampung menikmati cuti. Syukur atas nikmat raya yang Allah beri. Di umur menjangkau 33tahun ini, masih lagi terima duit raya dari suami, ayah dan adik. Bukan sedikit amaunnya ya.hihi.syukur yang tak terhingga. Sebab itu lah saya sangat percaya hikmah bersedekah. Sentiasa dalam hati ini ayat yang lebih kurang begini.. bersedekah lah kerana sebahagian harta dan rezki yang kamu ada ini kepunyaan orang lain..jadi bersedekahlah.

Raya kali ini sangat indah bagi saya. Sebab dapat berlama-lama di melaka. Syukur atas idea suami yang suruh saya balik awal sebab dia akan bekerja hingga hari sebelum raya. Laju je saya mohon cuti dan bos luluskan.hihi..syukur yang amat. Seminggu dah saya di kampung..menikmati cuti ini. Semuanya seronok kecuali terpaksa tersentak-sentak jantung ini bile dengar mercun yang bunyi nya seakan bom..Allah Allah. Kenapa la kilang mercun keluarkan produk bunyi sama seperti bom ni. Dah mainnya di tepi rumah. Terkejut makcik ini.. mahu ditegur nanti, ibu bapanya marah. Tapi rasanya ibu bapa tolonglah terapkan adab berjiran dengan anak2. Bukan sahaja perlu orang bertolak ansur dengan kita, tapi kita juga perlu belajar adab menghormati jiran tetangga. Ramai makcik2 tua di kawasan ini, ada yang lemah jantung juga. Kalau lah kerana bunyi bom itu, makcik yang lemah jantung terkejut dan meninggal?nauzubillah..tidakkah kamu raya bersalah anak2?

Berayalah dengan berpada-pada..hormati juga jiran di sekeliling.

Selamat hari raya. Maaf zahir dan batin.



 Love, Akuida

Merasa CUKUP..syukur

Assalamualaikum.... Alhamdulillah dah masuk hari ke-15 Ramadhan. Semalam bising lah juga kat FB, wasap group.. pasal isu bonus raya kaki...