Tuesday, April 4, 2017

Kisah Pejabat Lama...Manis semuanya :)

Assalamualaikum....


Terasa nak mengabadikan kenangan di pejabat lama yang berjaya berikan saya 1001 pengalaman yang sangat bermakna. Pejabat kecil dengan kekuatan 25 orang staf kesemuanya. Banyak sangat manisnya, banyak sangat gelak tawanya, banyak sangat likunya..semuanya bercampur baur perasaannya. Tapi manis bila dikenang sampai semasa saya ke sana untuk mengemas barang-barang terasa sebak sangat hati ini. Pertama kali dalam kerjaya ini, ada air mata yang menitis semasa saya maklumkan yang saya akan ditukarkan...air mata yang sangat meruntunkan hati saya sebabnya dia seperti ibu saya tetapi kita mampu berkawan sebaiknya..Ahamdulillah. Syukur sangat kepadaMu Ya Allah kerana semasa meninggalkan pejabat itu, tiada rasa benci, tiada rasa marah..hanya senyuman dan gelak tawa sebab saya kata lepas ini insyallah kita tetap akan berjumpa lagi. Saya tak nak siapa-siapa sedih..saya nak gembira..dan hasrat saya ditunaikan. Saya sayangkan semuanya seperti keluarga. Beginilah orang di perantauan..rakan sekerja adalah ibarat saudara kerana kebanyakan masa kita di pejabat..

Ingin juga saya abadikan kata-kata bos saya dalam wassap group..amat saya hargainya dan ada juga la kembang setaman..hahahaha. Manusia perasan gini la ya..

"Tahniah Pn NH di atas kenaikan pangkat..saya ingatkan pada mulanya pertukaran lateral sahaja..rupa2nya ada surat susulan. Terkejut juga kerana pengganti ...... dibatalkan pertukarannya. Mgkin elok juga, kerana jurutera di ........(merujuk pejabat lama) perlukan seorang yg mempunyai personaliti seperti Pn NH.Terima kasih di atas kerjasama, sokongan dan respect ke atas saya di atas segala keputusan yg kita buat untuk ........(merujuk pejabat lama) Semoga Pn NH dapat pengalaman yang berharga di ........(merujuk pejabat lama) yang boleh digunakan utk kerja dan kehidupan seharian. Selamat Maju Jaya..jangan lupa nota serah tugas " 

 Nota serah tugas tak tahan tu. Masa ini tengah hutang nota serah tugas lagi..Alhamdulillah dah hantar.


Masa kemas barang, baru perasan bola merah yang kerap juga digenggam bila berada di pejabat lama itu..haha

Di ruangan ini saya melaksanakan tugas di pejabat. Kebanyakan masa saya di luar bermesyuarat, inspection dan site visit. Atas meja yang nampak kemas sebab telah selesai berkemas. Biasanya penuh meja dengan surat dan kertas-kertas tugasan. Ruang yang besar..Bilik yang besar...Tapi berpakej dengan tanggungjawab yang besar dan rumit juga.

Terima kasih Ya Allah untuk segala pengalaman yang telah dilalui...

Saya sering ingatkan diri, di puncak mana pun saya berada..saya hanyalah budak kampung yang asalnya miskin. Tiada apa-apa kecuali sedikit kecerdikan akal dan sedikit usaha dari kecil yang mana sedari dulu prinsip saya adalah berusaha untuk senangkan ibu bapa saya yang susah. Syukur kami dengan kehidupan sekarang. Walau tidak kaya raya duit sebanyaknya, tapi kami bersyukur atas segala nikmat kesenangan ini.

Segala yang kita ada ini hanya pinjaman dariNya. Berkongsilah demi kegembiraan orang-orang yang lebih susah dari kita...moga akan ada senyuman di wajah mereka..

 Love, Akuida

No comments:

Post a Comment

22 September 2018 ~ Tenanglah Mak Di Sana

Assalamualaikum....  Sudah lama tak menaip di blog ini. Hari ini rasanya nak menaip untuk berkongsi di blog agar bila suatu hari saya sc...