Monday, May 29, 2017

Ramadhan Tahun Ini... #mamapalinggarangdidunia

Assalamualaikum....

 Alhamdulillah..Tahun ini dapat bertemu lagi dengan Ramadhan Kareem. Sekejap sahaja dah hari ke-3 berpuasa. Masih mengekalkan momentum memasak untuk berbuka dan menu selebihnya itu lah menjadi juadah sahur kami. Tahun ini, permulaan yang sangat sederhana. Kak sara yang masuk tahun ke-3 berpuasa juga tak merungut jika menu berbuka tak banyak pilihannya. sedikit lebih kurang dengan menu makan malam kami kebiasaannya.

Tahun ini juga, tahun ke-3 kak sara berpuasa tanpa apa-apa perjanjian melibatkan ganjaran kewangan atau material atau apa-apa harapan. #mamapalinggarangdidunia (ayat kak sara pada saya..haha) masih tetap dengan pendiriannya berpuasa dapat pahala masuk syurga. Tak puasa masuk neraka sebab Allah marah..Itu aje yang saya kerap katakan dan tahun ke-3 ini nampaknya Kak Sara lebih faham. Dan saya dalam diam meng'reward' Kak Sara dengan tanya menu berbuka yang dia nak  berdasarkan apa tahap kemampuan saya untuk hari itu dan offer air-air jus yang ada di rumah. mudah sahaja kan nak bagi anak-anak gembira. Perkara kecil yang mendatangkan kesan positif untuk hati-hati kecil di sekeliling kita. Minta pendapat dan libatkan mereka dalam setiap keputusan..insyallah mereka akan rasa lebih dihargai.

Tahun ini tahun yang agak sibuk untuk saya juga. Pagi tadi tengok sistem cuti online, rupenya cuti saya berbaki lagi 30hari..banyak tu. dah tengah tahun masih ada 30hari cuti memang banyak ya. rupanya dari bulan Januari, saya baru mengambil 5hari cuti..sedihnya. Cuti sekolah ini, anak-anak dah mula tanya bila mama nak cuti..hmmmm, cuti yang saya menjadi surirumah sepenuhnya tanpa mereka perlu ke rumah pengasuh..kasihannya. Harap ada ruang untuk membolehkan saya bercuti..insyallah. Masih tengah mencari hari...Moga banyak ruangan terbuka untuk saya bercuti meluangkan masa sebagai surirumah dan mama sepanjang hari dengan anak-anak. 

Tempahan biskut choc chip dan semperit pun ada tahun ini. Entah bila nak mengukis nya tu..hahahahaha.


Love,
Akuida

Monday, May 22, 2017

GEMSSSS? OMG...

Assalamualaikum....


Menghampiri bulan Ramadhan tahun ini, terbit di hati pelbagai perkara yang saya nak capai tahun ini, tapi masih belum tercapai. Mungkin sikap diri ini yang asyik bertangguh untuk memulakan sesuatu. Baru nak memulakan tak mula-mula lagi. Belum lagi memikirkan nak istiqamah dalam meneruskan cita-cita kejar impian tu.aduh la..macam mana ni? Antara impiannya adalah nak turunkan berat 3kg. 3 kg je dulu uollllssss..ahkak ni jenis tak berapa nak tinggi. jadinya naik 5 kg tu ko dah ibarat fiona gamaknya. tak banyak pun target awalnya. nak 3 kilo je..3 kilo je weh..(Sorry terluah perasaan. sebenarnya tengah cakap kat diri sendiri yang masih tak sedar diri ini).

Semalam jumpa kawan yang dah beberapa bulan tak jumpa..dia datang dekat saya then cakap, kenapa GEMSSSS ni? OMG..memang betul la dah gemuk sangat ni..huwaaaaa. (Padahal memang gemok, perasan..tapi buat-buat tak perasan) Jadinya pagi ini, bermulalah episod mengira kalori semula, menelan air masak banyak-banyak. Bangun pagi-pagi terus timbang berat badan. Yeah 59.9kg..pandai betul penimbang ambil hati tuan nya ini.

Baiklah...saya perlu berusaha menurunkan berat. slowly..tapi perlu pastikan trend menurun. bukan statik..bukan menaik. turun. Pagi-pagi saya memang minum nescafe. biasanya sehari sekali. Bancuhan nescafe saya 1 sudu kecil nescafe+gula 1 sudu kecik+low fat milk. Bermula hari ini, saya memang limitkan minuman manis sehari sekali sahaja. sebab kadang-kadang bila stress or happy saya ambil lebih. hihihihi..ini memang perangai. happy ke sedih saya suka pujuk dan reward diri dengan makan..huwaaaa..no..no..no..

Maka hari ini, dengan berat 59.9kg..saya memulakan cabaran turun 3 kg. jangka masa pencapaian masih belum ada...(ayat nak selamat la tu). haha.



23 Mei 2017 ~ 59.9kg



 Love,
 Akuida

Sunday, May 14, 2017

# Projek Bekal 2017 ~ Entry suam-suam

Assalamualaikum....

Rindunya blog ini. Sangat-sangat tak berkesempatan nak update. Adalah sesekali menjenguk dengan harapan nak update tapi akhirnya tutup semula. Alhamdulillah, dah bulan Mei. Saya masih dengan aktiviti berpagian menyediakan bekal untuk semua ahli pasukan..hihi. Menu pun ulang-ulang sahaja asalkan boleh untuk alas perut semua ahlinya sebelum menjelang tengahari. 












Nak menghampiri ramadhan kami ke giant untuk beli stok barang rumah. Anak-anak nampak chocodate nak beli. Jadi minggu lepas chocodate la dibawa sebagai kudapan. kadang-kadang untuk kudapan tak habis atau tak makan langsung sebabnya kak sara kata dah kenyang. Saya biarkan sahaja asalkan menu utama bekal dimakannya.

Sejak-sejak ini buntu untuk memikirkan menu. Semangat menurun agaknya..Moga dengan entry yang suam-suam hari ni semangat membara la hendaknya.chaiyokk mama!



 Love, Akuida

TIPS KE'TEPI'KAN A.K.A SOROK DUIT LEBIH

Assalamualaikum....  Hai Blog. Muncul sekali sekala dalam ini rasa dah cukup bertuah sangat dah. Kehidupan yang sekarang ini, kadangk...