Monday, May 29, 2017

Ramadhan Tahun Ini... #mamapalinggarangdidunia

Assalamualaikum....

 Alhamdulillah..Tahun ini dapat bertemu lagi dengan Ramadhan Kareem. Sekejap sahaja dah hari ke-3 berpuasa. Masih mengekalkan momentum memasak untuk berbuka dan menu selebihnya itu lah menjadi juadah sahur kami. Tahun ini, permulaan yang sangat sederhana. Kak sara yang masuk tahun ke-3 berpuasa juga tak merungut jika menu berbuka tak banyak pilihannya. sedikit lebih kurang dengan menu makan malam kami kebiasaannya.

Tahun ini juga, tahun ke-3 kak sara berpuasa tanpa apa-apa perjanjian melibatkan ganjaran kewangan atau material atau apa-apa harapan. #mamapalinggarangdidunia (ayat kak sara pada saya..haha) masih tetap dengan pendiriannya berpuasa dapat pahala masuk syurga. Tak puasa masuk neraka sebab Allah marah..Itu aje yang saya kerap katakan dan tahun ke-3 ini nampaknya Kak Sara lebih faham. Dan saya dalam diam meng'reward' Kak Sara dengan tanya menu berbuka yang dia nak  berdasarkan apa tahap kemampuan saya untuk hari itu dan offer air-air jus yang ada di rumah. mudah sahaja kan nak bagi anak-anak gembira. Perkara kecil yang mendatangkan kesan positif untuk hati-hati kecil di sekeliling kita. Minta pendapat dan libatkan mereka dalam setiap keputusan..insyallah mereka akan rasa lebih dihargai.

Tahun ini tahun yang agak sibuk untuk saya juga. Pagi tadi tengok sistem cuti online, rupenya cuti saya berbaki lagi 30hari..banyak tu. dah tengah tahun masih ada 30hari cuti memang banyak ya. rupanya dari bulan Januari, saya baru mengambil 5hari cuti..sedihnya. Cuti sekolah ini, anak-anak dah mula tanya bila mama nak cuti..hmmmm, cuti yang saya menjadi surirumah sepenuhnya tanpa mereka perlu ke rumah pengasuh..kasihannya. Harap ada ruang untuk membolehkan saya bercuti..insyallah. Masih tengah mencari hari...Moga banyak ruangan terbuka untuk saya bercuti meluangkan masa sebagai surirumah dan mama sepanjang hari dengan anak-anak. 

Tempahan biskut choc chip dan semperit pun ada tahun ini. Entah bila nak mengukis nya tu..hahahahaha.


Love,
Akuida

No comments:

Post a Comment

Merasa CUKUP..syukur

Assalamualaikum.... Alhamdulillah dah masuk hari ke-15 Ramadhan. Semalam bising lah juga kat FB, wasap group.. pasal isu bonus raya kaki...